|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVD / DIDI3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVD
/
DIDI3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika informatiky 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KVD/DII3Z
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozšíření obecných dovedností a znalostí studenta osvojených v oblasti pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky o specifickou problematiku související s výukou informatiky.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu
1. Identifikujte a sepište problémové oblasti v nově upraveném RVP v oblasti Informatika a Digitální klíčové kompetenci, které by podle vás bylo pro začínající učitele informatiky problematické vyučovat. Své rozhodnutí zdůvodněte.
2. Realizujte, odevzdejte a prezentujte skupinový projekt, jehož výstupem bude podpůrný materiál pro začínajícího učitele informatiky na 2. stupni ZŠ v zadané oblasti.
3. Posuďte cizí projekt z pohledu jeho přínosu, zjištění sepište.
4. Průběžně evidujte a zhodnoťte svůj osobní pokrok i vlastní přínos pro realizaci projektu.
Více informací bude poskytnuto na úvodní hodině a na portálu ZČU.
Zkouška: kombinovaná.
V rámci zkoušky student identifikuje svůj vlastní pokrok, své silné a slabé stránky, přínos pro skupinu i oblasti zlepšení. Sebehodnocení je prováděno formou rozhovoru a navazuje na průběžné sebehodnocení v průběhu řešení projektu.
|
Obsah
|
ŠVP z RVP v prostředí školy. Autoevaluace. Projektová výuka, její vedení a hodnocení na ZŠ. Výuka oblastí digitální technologie (internet a počítačové sítě; výuka HW; bezpečnost, digitální stopa a digitální identita), Informační systémy (evidence dat, entity a jejich vztahy, řazení a filtrování dat, pravidla). Klíčové kompetence, mezipředmětové vazby a jejich rozvoj. Vedení projektů. Technické prostředky ve výuce (zejména pro plánování a řízení projektů, komunikaci, prezentaci, cloudová řešení). Hodnocení žáka v hodinách informatiky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Lenka Benediktová, Ph.D. (100%),
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Lenka Benediktová, Ph.D. (100%),
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0599-7.
-
Doporučená:
Starý, Jan a Laufková, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk a Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. Praha: Grada. 2009.
-
Doporučená:
Brookshear, J. Glenn; Smith, David T.; Brylow, Dennis. Informatika. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3805-2.
-
Doporučená:
Revjakin, A. Istorija russkoj literatury XIX věka. Moskva, 1979.
-
Doporučená:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. 2012.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Doporučená:
Nová informatika v RVP ZV
(MŠMT ČR a NPI ČR)
-
Doporučená:
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
Doporučená:
Slavík, Jan, Hajerová Müllerová Lenka a Pavla Soukupová. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Doporučená:
Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
-
Doporučená:
Učebnice a vzdělávací materiály pro školy
(Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích)
-
Doporučená:
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
48
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
12
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
108
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
u studentů se předpokládá naplnění výstupních způsobilostí na úrovni předmětu KVD/DID2 a předmětu KVD/DIDI1 |
Po absolvování předmětu dokáže student:
- specifikovat cíle a učivo v oblasti Informační systémy,
- specifikovat cíle a učivo v oblasti Digitální technologie,
- popsat principy autoevaluace,
- uvést příklady využití projektů,
- pojmenovat možné problémy žáků spojené s řešením projektů,
- popsat fáze projektu,
- jmenovat rizika, přínosy a dopady spojené s využitím digitálních technologií.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Po absolvování předmětu dokáže student:
- vytvořit vhodné zadání aktivity rozvíjející žáka,
- vytvořit ucelenou sadu aktivit pokrývající vybranou oblast informatiky,
- začlenit průřezová témata či mezipředmětové vazby do projektu, je-li to žádoucí,
- přizpůsobit zařazení informatiky v ŠVP specifikům dané školy,
- provádět hodnocení výsledků i vlastní činnosti žáka včetně formativního hodnocení,
- diskutovat přínosy a nevýhody různých forem hodnocení v hodinách informatiky,
- vymyslet projekt na zadané téma.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Po absolvování předmětu je student schopen:
- srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
- samostatně a odpovědně se rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
- získat kompetence k učení, řešení problémů, digitální kompetence,
- rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
najít východiska pro tvorbu ŠVP na základě RVP, |
rozeznat principy autoevaluace, |
uvést příklady využití projektu, |
pojmenovat možné problémy žáky spojené s řešením projektů, |
popsat fáze projektu, |
vybrat činnosti, při nichž je vhodné při vyučování využít určené digitální technologie, |
přiřadit rizika spojená s nadbytečným či nedostatečným využitím digitálních technologií ve výuce. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat odučenou hodinu, |
obhájit vlastní hodnocení kvality daného softwaru na základě relevantních faktů, |
aplikovat vlastní znalosti do hodnocení projektů žáků, |
začlenit průřezová témata či mezipředmětové vazby do projektu, je-li to žádoucí, |
přizpůsobit zařazení informatiky v ŠVP specifikům dané školy, |
vymyslet projekt na zadané téma. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
hodnocení projektu jiné skupiny |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, (Prezenční forma studia) |
Seminární práce, |
hodnocení projektu jiné skupiny |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
hodnocení projektu jiné skupiny |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Projektová výuka, |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|